תיקון 13 לחוק הגנת הפרטיות – מה בעלי עסקים עם אתר צריכים לדעת?
- ety cohen

- 8 בספט׳
- זמן קריאה 2 דקות
אם יש לכם אתר לעסק, בטח שמעתם פה ושם על "תיקון 13 לחוק הגנת הפרטיות". זה נשמע משפטי ומסובך, אבל בפועל מדובר בשינויים חשובים שכל בעל עסק צריך להבין – בעיקר אם האתר שלו אוסף פרטים מהגולשים.

קצת רקע – מה זה בכלל החוק?
חוק הגנת הפרטיות נועד להבטיח שהמידע האישי שלנו לא יהפוך ל"שוק חופשי". כלומר, שאף אחד לא יוכל לאסוף, לשמור או למכור את הנתונים שלנו בלי הסכמה ובלי כללים ברורים.
תיקון 13, שנכנס לתוקף לאחרונה, בא לעדכן את החוק למציאות של היום – עידן שבו כמעט כל עסק מחזיק אתר, טפסי יצירת קשר, מערכת דיוור או חנות אונליין.
מה זה אומר לכם כבעלי עסקים?
בפשטות – אם אתם אוספים מהלקוחות שלכם מידע כלשהו באתר (שם, טלפון, מייל, פרטי אשראי, כתובת, אפילו קובצי קוקיז), אתם צריכים:
להיות שקופים – להציג באתר הצהרת פרטיות ברורה שמסבירה איזה מידע נאסף, למה משתמשים בו ואיך הוא נשמר.
לקבל הסכמה – לא "בהערת שוליים", אלא ממש לאפשר לגולש להסכים לכך שהמידע שלו נשמר. למשל, סימון וי בטפסים.
לאסוף רק מה שצריך – אם אתם צריכים רק מייל וטלפון ליצירת קשר – אל תבקשו תעודת זהות, כי זה פשוט לא רלוונטי.
לאבטח את הנתונים – לשמור את המידע במערכות מאובטחות, להשתמש בסיסמאות חזקות, ולהימנע משליחת פרטים רגישים במיילים לא מוצפנים.
להיערך לבקשות מחיקה – כל לקוח יכול לבקש למחוק את המידע עליו, ואתם צריכים לאפשר את זה.
ומה הסיכון אם לא עומדים בזה?
קנסות, תביעות ובעיקר פגיעה באמון של הלקוחות. בעידן שבו כולם יותר מודעים לפרטיות שלהם, אף עסק לא רוצה להיתפס כמי שמתעלם מהחוק.
איך לעשות את זה בקלות?
להוסיף הצהרת פרטיות באתר (יש נוסחים כלליים שאפשר להתאים).
לוודא שטפסי יצירת הקשר כוללים שדה הסכמה ברור.
לבדוק עם מי שמנהל לכם את האתר איך המידע נשמר והאם יש הצפנה ואבטחה.
ואם אתם אוספים לידים או מוכרים אותם – חשוב מאוד לציין זאת בצורה מפורשת, אחרת אתם עלולים להסתבך.
בקיצור, תיקון 13 לחוק הגנת הפרטיות נשמע אולי כמו נושא "משפטי כבד", אבל בפועל מדובר בכמה צעדים פשוטים שיכולים לשמור עליכם – ובעיקר לשדר ללקוחות שאתם עסק רציני ושאפשר לסמוך עליו.












